fredag 30 oktober 2009

Det knackade på dörren igen...

av TOR BILLGREN

Nu hände det igen. Först hör jag hur det knackar på granndörren. Förgäves, eftersom det inte bor någon där. Sen knackar det hos mig. Utanför står en dam:
- Goeie More, Meneer...
Jag vet vad det gäller, men avbryter så artigt jag kan:
- Ek praat ni afrikaans nie...
Sedan fortsätter konversationen på engelska:
Har du behov av städning?
Nej, tyvärr.
Har du redan någon som kommer då och då?
Ja, jo, ibland.
Så du har inget behov?
Nej, men tack för att du frågade. Lycka till.

Sen hör jag hur det knackas på andra granndörren. Den lägenheten är också tom. Sen går hon antagligen vidare till min namibiska granne. Där vet jag att det är någon - hennes hembiträde frågade efter tidningspapper för fönsterrutorna i förmiddags...

Inga kommentarer: