torsdag 22 oktober 2009

På sistone i Västra Kap-provinsen (och Gauteng)

text och bild TOR BILLGREN


7 augusti. Sophiatown, Johannesburg. Kyrkan var en av få byggnader som fick stå kvar när stadsdelen revs på 60-talet. De svarta invånarna deporterades och den vita stadsdelen Triomf byggdes upp på marken.



2006 fick stadsdelen tillbaka sitt gamla namn. Marlene van Niekerks mästerliga roman Triomf utspelar sig här under apartheidtidens sista, flämtande månader. Jag har skrivit en essä om den i det aktuella numret av Axess Magasin.



Vår Johannesburgska värdinnas hundar. Boerbulls. Hon hade två till.



12 september. Utflykt norrut, mot nationalparken på västkusten. Det ligger ett enormt skeppsvrak på stranden, men vi lyckades inte ta oss dit.



Röd Hartebeest (Alcelaphus caama). Tror jag.



Eland. (Taurotragus oryx). Vet jag.



26 september. Entrén till vingården Delaires anläggning strax utanför Stellenbosch. Det lyxigaste provsmakningrummet jag nånsin varit i. Vinet var sådär, men restaurangen mycket fin.



4 oktober, Hermanus. Trodde först att mannen försökte locka till sig valar med sin lur. Men hans uppgift är att informera åskådarna om var de befinner sig.



Och detta är det mesta man ser av dem.



Fast ibland gör de så här. Rätval (Eubalaena australis). Har fått sitt namn för att den på grund av sin klumpighet och långsamhet är den "rätta" att jaga (Right Whale). Känns igen på att den inte har någon ryggfena.



Klippdass. En av styggelserna i Tredje Mosebok.



En del människor väljer att valskåda från kajak. "Inte idag", sa vi och gick och köpte glass.



Elinstallation i Bo-kaap, Kapstaden, dit vi flyttar efter nyår.



18 oktober. Clifton Beach, Kapstaden. Clifton 2 för att vara petnoga. Clifton 3 är bögstranden.



Motljus och blixt. Mitt bästa trix!



20 oktober, Stellenbosch. Jag har för vana att arbeta från Botaniska trädgården med min laptop på eftermiddagarna. Protea.



I caféet serverar de dock endast bobotie till lunch och det är jag rejält trött på nu. För sött.



Rosorna blomkålstora.



21 oktober. Gick upp kvart i sex för att lyssna på fåglarna i bergen öster om stan. Men det blåste för mycket så vi körde västerut istället, ut bland vingårdarna.



Bortom krönet börjar Cape Flats, det enorma kåkstadsområdet som omger Kapstaden.



På eftermiddagen tog jag tåget till Kapstaden för att spela in en radiogrej. SABC ligger vid Green Point, alldeles vid havet. Alltid jättefartyg på redden.

1 kommentar:

Samira och Björn Waenerlund sa...

Tack för läckra bilder!
Nu är det bara 5 dagar kvar tills vi kommer ner. Här hemma har vi gråväder med regn, dis och kyla: Burrrr
Inte undra på att vi längtar ner.
Vi hör av oss.