fredag 13 november 2009

Om Stieg Larsson i Mail & Guardian

av TOR BILLGREN

Som jag tidigare nämnt säljer Stieg Larssons milleniumböcker bra även här i Sydafrika. I veckans Mail & Guardian skriver Ester Addley och Mark Lawson om succén, tragedin och den smutsiga arvstvisten. Lawson kallar böckerna "A very Swedish global phenomenon":

My theory for the phenomenon is that Larsson took a genre that has generally sold to men -- thrillers turning on technology and conspiracies -- and feminised it through a highly unusual central character: Lisbeth Salander, who combines the brain of Sherlock Holmes with the martial arts skills of Lara Croft. It's also likely that the history of Sweden -- where an experiment in liberal government was compromised by violence and corruption -- resonates with readers in other countries. And the author's sudden death -- although family and fans accept that he was killed by smoking rather than a smoking gun -- adds to the sense that the novels contain urgent and dangerous truths.

3 kommentarer:

gustav sa...

Möjligen är det jag som kan min svenska historia för dåligt, men vad syftar "It's also likely that the history of Sweden -- where an experiment in liberal government was compromised by violence and corruption..." på?

Tor Billgren sa...

Jag utgår från att han avser ett fiktivt experiment? Har inte läst böckerna... Eller?

gustav sa...

Så kan det naturligtvis vara. Jag ju inte läst dem heller, utan satt och funderade på om han menade Frihetstiden eller så. :)