torsdag 30 september 2010

Fullsatt när Damon Galguts Man Booker-nominering firades i Kapstaden

av TOR BILLGREN


Titeln "In a Strange Room" har sitt ursprung i ett William Faulkner-citat. Ovan: det brittiska omslaget. Det sydafrikanska ligger längst ned.

I bokhandeln Book Lounge igår kväll firades att den sydafrikanske författaren Damon Galguts roman "In a Strange Room" är en av de sex nominerade till The Man Booker Prize. Det var fullsatt i bokhandeln och precis framför mig satt André Brink med hustru. I vimlet såg jag också författaren Lauren Beukes. Innan kvällens huvudnummer, som var en uppläsning av Galgut, höll fem författare varsin kort och personlig presentation av boken.

– Jag kände "In a Strange Room" långt innan jag kände Damon Galgut, sa Ben Williams, som ligger bakom den fantastiska bokportalen Book Southern Africa. Jag satt husvakt åt en förläggare för flera år sedan och råkade se manuset på ett bord. Jag kunde inte låta bli att läsa det och blev förbluffad. Det här är ett arbete av en författare som står på den absoluta toppen av sin profession.


Damon Galgut under boksigneringen efter uppläsningen.

Författaren Henrietta Rose-Innes, som senast kom ut med boken "Homey", påpekade att hon har läst första delen av "In a Strange Room" fler gånger än hon läst något annat, möjligen med undantag av Fösta Mosebok.

Verushka Louw, som arbetar som säljare på Book Lounge, talade om åsikter och påpekade att inga människor blir frågade om sina åsikter så ofta som bokförsäljare.
– Damon Galgut gör mitt jobb mycket enkelt.

Imraan Coovadia, författare till "High Low In-Between", berättade hur han för några år sedan hade frågat Damon Galgut om vad han arbetade på just då.
– På sitt karaktäristiskt deprimerade sätt svarade han "Jag vet inte". Och det stämde nog bra; "In a Strange Room" är ingen roman utan tre märkliga reseessäer.
Veteranen André Brink, som själv var nominerad 1976 och 1978, var inne på samma linje, och menade att "In a Strange Room" kommer att omdefiniera Bookerpriset.
– Detta är den andra av tre Damon Galgut-arrangemang som Book Lounge ordnar i år, fortsatte han. Det första var när boken lanserades, detta är när nomineringen firas och nästa blir segerfesten.

Här ligger en länk till den kompletta listan över de sex nominerade böckerna. Årets vinnare av The Man Booker Prize, som får 50000 pund, annonseras den 12 oktober.


Inga kommentarer: