måndag 20 september 2010

Lauren Beukes tipsar om sydafrikanska författare

av TOR BILLGREN

Idag handlade Biblioteket i P1 om yngre litteratur från södra Afrika. Bland annat sändes min intervju med Lauren Beukes. Hon har skrivit två böcker, "Moxyland" (2008) och "Zoo City" (2010), som båda har fått mycket uppmärksamhet i Sydafrika och Storbritannien. Något som inte fick plats i själva radioinslaget var den lista av intressanta sydafrikanska författare som jag bad henne sätta ihop, så den publiceras här nedan istället.

I programmet intervjuades även Stefan Helgesson, som särskilt höll fram den sydafrikanska författaren Marlene van Niekerk. Och jag håller med. Här ligger en essä om hennes stora roman "Triomf", som jag skrev till Axess förra året.

Intervjun med Lauren Beukes ligger först i programmet, som kan avlyssnas via den här länken fram till den 20 oktober.

Lauren Beukes tips:

Kgebetli Moele
– Hans första roman ”Room 207” utspelar sig i Hillbrow, Johannesburg, och jag läste den som en del i researchen inför ”Zoo City”. Det är en underbar underbar bok. Hans nya ”The book of the dead” handlar om en person som lever med HIV, och halvvägs genom boken blir själva viruset en av huvudkaraktärerna och talar med sin egen röst. Jag tycker det är spännande med den här typen av lekfulllt och innovativt skrivande.

Kopano Matwla
– Hennes böcker är enastående. Första romanen ”Coconut” skrev hon när hon var 21. Coconut är en nedsättande term för en person som är svart på utsidan men vit på insidan, ett fenomen som blir allt vanligare i och med bättre utbildning och att den svarta affärseliten blir allt större. Hennes senaste bok ”Spilt milk” är en allegori över Sydafrika. Den börjar 1994 och handlar om en svart rektor som har en affär med en vit präst. Den handlar om vad det innebär att vara svart respektive vit, och om löftena vi gav till varandra då för sexton år sedan, när vi talade så idealistiskt om ”Regnbågsnationen”. Och hur den sedan föll sönder – ett faktum som vi måste erkänna och komma över.

Sarah Lotz
– ”Exhibit A” handlar om ett verkligt fall där en kvinna våldtogs av en polis. Det är ingen historia med enkla svar – det kommer inte in någon berömd i slutet och berättar hur det verkligen gick till. För verkligheten är inte alltid så enkel. Jag beundrar Sarah för att skrev boken som hon gjorde – utan ett perfekt och lyckligt slut.

Andrew Brown
– Min svåger. Hans senaste bok ”Refuge” handlar om nigerianska flyktingar i Sydafrika och särskilt en som blir oskyldigt dömd för langning av droger. Man får bland annat följa hans fruktansvärda upplevelser i Pollsmoorfängelset utanför Kapstaden.

Inga kommentarer: