fredag 10 februari 2012

Howard Booysen, vinmakare

av TOR BILLGREN



Jag vill helt kort bara tipsa om den sydafrikanske vinmakaren Howard Booysen. Han debuterade 2010 med en helt förbluffande Riesling, som är full av förförande petroleum/aprikostoner som det tar minst tio år för europeiska viner att utveckla. En fin syra parerar och skapar nödvändig friktion i gommen. Vinet säljs t.ex. i Vino Pronto, vid Caltex-macken på Orange Street, Kapstaden.

Booysen gör i nuläget bara två viner, det andra är en Cinsault. Det är fint, men inget märkvärdigt. Rena cinsaultviner är dock alltid intressanta i sydafrikansk kontext, eftersom druvan utgör ena halvan av Sydafrikas nationaldruva Pinotage - en korsning av Pinot Noir och Heremitage (=cinsault).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar sydafrikanska viner, tex den röda boxen Umbala är en fullträff till lågpris liksom den vita motsvarigheten Zumbali. Nederburg, Drosdy Hof och Bundu Star etc.

Skriv gärna mer om vin här på sidan.

Vänligen från Linda Larsson i Malmö

Tor Billgren sa...

Hej Linda

Sydafrika är en pålitlig vinnation. Kvaliteten är hög och jämn. Efter några månader med BARA sydafrikanskt vin är det dock lätt att tröttna en smula. Jag hade ett flera månader långt moratorium på sydafrikanska viner när jag åter bosatte mig i Sverige. Men nu dricker jag dem igen :-)

Här är några vintexter. I den första länken finns länkar till andra texter längst ner.

http://sydafrika-anteckningar.blogspot.com/2009/11/sydafrikas-vinindustri-350-arsjubileum.html

http://sydafrika-anteckningar.blogspot.com/2010/12/lucka-15-pinotage.html